top of page
  • Julie De Rore

Bijkomende kosten bij aankoop van een onroerend goed

Als je een huis, appartement, bouwgrond of bedrijfsgebouw koopt, betaal je niet alleen de aankoopprijs voor het onroerend goed. Er zijn nog bijkomende kosten waar je rekening moet mee houden in de bepaling van je totaalbudget.




De grootste bijkomende kost zijn de registratierechten of de BTW. Koop je een nieuwbouwwoning, dan betaal je over de aankoopprijs een BTW-bedrag, dat 6% of 21% bedraagt.


Koop je een bestaande woning, dan betaal je registratierechten. In Vlaanderen bedraagt deze belasting 3% of 12% van de aankoopprijs.


Je betaalt 3% als het je eerste onroerend goed betreft, waar je binnen de 2 jaar na aankoop zelf in gaat wonen. Een tweede eigendom, als vakantieverblijf of om te verhuren, komt dus niet in aanmerking en ook als je je eerste eigendom wil verhuren, kan je niet van dit gunsttarief genieten en betaal je 12% registratierechten.

Dit tarief is ook van toepassing voor bouwgronden, ook als je de grond koopt om er je eerste woning op te bouwen.


Ben je van plan om de woning grondig energetisch te renoveren? Dan kan je een extra voordeeltarief krijgen en betaal je slechts 1% registratierechten.


Koop je een pand met een waarde onder de €220.000 of €240.000 (voor kernsteden) als eerste woning? Dan krijg je een bijkomend voordeel en hoef je over de eerste schijf van €80.000 geen registratierechten te betalen.


Naast de BTW of de registratierechten betaal je ook het ereloon van de notaris die instaat voor de afhandeling van het dossier. Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de aankoopprijs en is degressief: hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. Het ereloon van de notaris is wettelijk vastgelegd en dus niet onderhandelbaar.


Daarbovenop komen nog de aktekosten en de administratieve kosten, en hierover betaal je ook 21% BTW.


Als je zelf wil uitrekenen hoeveel de aankoop van je pand in totaliteit zal kosten, kan je terecht op de website notaris.be




bottom of page