top of page
  • Julie De Rore

Hoe breng je een bod uit op een onroerend goed?

Als je wil overgaan tot aankoop van een onroerend goed, zal het aankoopproces meestal starten met het uitbrengen van een bod. Een bod kan mondeling zijn, maar een schriftelijk bod heeft meer slag- en bewijskracht.

Een bod hoeft niet meer fysiek op papier uitgebracht te worden, tegenwoordig is ook een e-mail of zelfs een SMS rechtsgeldig.




Zorg ervoor dat je bod de volgende elementen bevat:


  • De gegevens van alle aankopende partijen (naam, adres, geboortedatum, contactgegevens-

  • Het adres en de omschrijving van het onroerend goed waarop je je bod uitbrengt. Wees hierbij zo volledig mogelijk: Als bij een appartement ook een kelderberging of parkeerplaats hoort, vermeld deze dan ook in je bod.

  • De prijs die je voor het onroerend goed wil betalen, in letters en in cijfers

  • De geldigheidsduur van je bod: Hoe lang mag de verkoper over je voorstel nadenken? Bij gebrek aan een einddatum kan de verkoper weken en zelfs maanden wachten om je bod al dan niet te aanvaarden, en dat wil je natuurlijk vermijden

  • Eventuele opschortende voorwaarden: breng je je bod uit onder opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening? Vermeld dit dan ook al in je bod

  • Eventuele andere voorwaarden: Nog uit te voeren werken door de verkoper, beschikbaarheid van de woning, ..


Hou er rekening mee dat een bod altijd bindend is. Na aanvaarding door de verkoper kan je je bod niet meer intrekken en is de overeenkomst tot stand gekomen.


bottom of page